Health News

13 Feb 2009 03:00 AM

Can The Mediterranean Diet Prevent Prostate Cancer?
UroToday.com - We recently reviewed evidence relating diet and prostate cancer, suggesting that a traditional Cretan Mediterranean style diet based on a variety of plant foods (fruits, vegetables, wholegrain cereals, nuts and legumes), olive oil as the main source of fat, low intake of red meat, moderate to low intake of dairy foods, moderate to high intake of fish and moderate intake of wine, mostly consumed with meals, may be helpful in reducing prostate cancer risk.

Importantly, the Mediterranean diet has other health benefits that further support its widespread adoption. A recent meta-analysis of prospective cohort studies using an a priori score to assess adherence to a Mediterranean diet found that stronger adherence was associated with reduced all cause, cardiovascular and cancer mortality, as well as decreased incidence of Parkinson's and Alzheimer's diseases (1).

Two intervention studies have supported the benefits of a Mediterranean style diet on metabolic risk factors (2) (3). In a Spanish study, men and women with elevated levels of cardiovascular risk factors were randomized to either of two "Mediterranean" diets and provided with either olive oil or nuts, or to a control low fat diet. After 3 months the Mediterranean diet groups had lower mean plasma glucose, systolic blood pressure and total/HDL cholesterol ratio than the control group (2)…
To see status of your order and get your bonus pills
(9:00 am – 5:00 pm ET)

Call Toll-free: 1–800–775–4570